آشفتگی اتاق ایران انعکاسی از اقتصاد ایران ,

menuordersearch
shumia.com
۱۴۰۲/۸/۱۰ چهارشنبه
(0)
(0)
آشفتگی اتاق ایران انعکاسی از اقتصاد ایران
آشفتگی اتاق ایران انعکاسی از اقتصاد ایران

چرایی نگارش و انتشار این مقاله خبری:

خیلی سعی کردم این مقاله خبری را ننویسم یا حتی به صفحه اول فروشگاه نیاورم!؟ باور کنید خیلی...!!؟؟ اما نتوانستم. دلیلش هم پر واضح است از نگفتن و ننوشتن فقط ضرر حاصلمان می‌شود. ضرری که دودش به چشم مردم و نظام می‌رود، همین و بس!؟

 

این خبر را آوردم به ویترین شومیا تا بگویم برند بودن به تبلیغات نیست؛ مسئولیت اجتماعی فقط محدود به هزینه مالی برای کارهای عام المنفعه نیست مسئولیت اجتماعی یعنی همین که نسبت به وقایع مهم کشورمان بی توجه نباشیم در موردش تحقیق و پرس و جو کنیم فکر کنیم و به اشتراک بگذاریم.

 

این خبر در راستای مسئولیت اجتماعی برند شومیا منتشر می‌شود.

 

پیشاپیش هم بگویم به فراخور زمان و فعالیت های کاری ام و البته جریان اتفاقات و رویدادهای پیرامون موضوع؛ محتوا در حال تکمیل شدن است. چنانچه در خطوط و بخش هایی از این مقاله خبری نارسایی مفهومی یا زبانی و نگارشی دیده می‌شود عذرخواهی می‌کنم.

 

نویسنده مسئول: مصطفی قوامی

 

چکیده ایی از اقتصاد ایران و رابطه اش با ماجرای انتخابات اتاق ایران:

 

اصلا نیازی نیست به وضعیت «شاخص های اقتصادی» کشور رجوع کنیم یا «سفره مردم» و «تورم ملموس جامعه» را مطرح کنیم تا بگوییم وضعیت «اقتصاد ایران» چقدر آشفته است. فقط کافیست کمی به اتفاقات و رویدادهای پیرامون انتخابات اتاق ایران به عنوان مهم ترین رکن مردمی سازی اقتصاد کشور نظر بیاندازیم تا بفهمیم که اقتصاد ایران چقدر فشل و آشفته است. اتفاقاتی که نه تنها هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد؛ که حتی هیچ توجیهی هم در هیچ نظام اقتصادی رایج در دنیا ندارد.

 

کمی صبوری و همراهی کنید تحلیلی متفاوت از آنچه این روزها در رسانه ها می‌خوانید؛ خواهید دید.

 

اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی ایران، جایگاه بسیار ممتازی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور دارد. رئیس اتاق علاوه بر شایستگی های فنی نیازمند پشتوانه و حمایت ملی ست. البته اگر قرار بر عملیاتی کردن «نظام اقتصاد مقاومتی» کشور باشد، بی شک یکی از عناصر مهم این نظام؛ اتاق خواهد بود. با این تفسیر از اتاق؛ «اعتقاد، باور راسخ و التزام عملی رئیس و هیئت مدیره اتاق به اقتصاد مقاومتی» عامل بسیار مهمی در گزینش صلاحیت افراد محسوب می‌شود. اما گویی برگزاری انتخابات دهم اتاق ایران و تکیه حسین سلاح ورزی بر مسند ریاست اتاق و حواشی آن؛ حکایتی متفاوت از آنچه بایسته و شایسته است به هر شکلی که تصور کنیم را روایت می‌کند. در این مقاله سعی می‌کنیم به حواشی انتخابات اتاق از زوایای گوناگون و نسبتش با اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

 

شاید ادعای بزرگی باشد ادعایی که نیازمند تحقق و پژوهش مفصل کتابخانه ای و میدانی ست. اما به هر حال این ادعا می‌تواند یک نقطه شروعی باشد بر همه اتفاقاتی که چند وقتی ست لایه های پنهان و زیرین اقتصاد ایران را بیش از گذشته هویدا کرده است و پیش روی همگان قرار داده است:


"کارآفرینی هم مثل خیلی از پدیده های غربی دیگر در ایران نافص الخلقه متولد شد."


ناقص الخلقه مثل پدیده روشنفکری!


دلیل ساده این ادعا هم تجلیل از کارآفرینان برتری ست که به فاصله چند سال به یک مفسد اقتصادی یا ابر بدهکار بانکی بدل می‌شوند. بدیهی ست که برخی از اینها کارآفرین نبوده اند که بعدا مفسد اقتصادی یا ابر بدهکار بانکی شوند.کسوت شان از ابتدا همان صفت اخرایشان بوده است که در لباس کارآفرین خود را جا زده اند.


 بابک زنجانی، عباس ایروانی (مدیرعامل هلدینگ خودرویی عظام) و محمد رستمی صفا (گروه صفا)برخی از اسامی آشنایی برای ایرانیان هستند که قضاوت در مورد عملکرد آنها نیازمند پژوهش های مفصل علمی ست.


البته بین مفسد اقتصادی بودن و بدهکار بودن فرق بنیادینی وجود دارد. در عالم تجارت هر کسی می‌تواند دخل و خرجش؛ حساب و کتابش به هم نخواند اما اینکه از ابتدا به امر تشکیل یک تیم و سازمان کاری با زد و بند ایجاد کند و در غیاب مولفه مهمی مثل شفافیت در اقتصاد عمومی به اموال عمومی و حتی دولتی و خصوصی دست اندازی کند موضوعش کاملا مجزا از بدهکاری ست.

 

در کش و قوس تکمیل این مقاله بودم که جزئیات پرونده فساد چای دبش برند معروف دیگری از سوی قوه قضائیه و دولت رسانه ایی شد. تسنیم گزارش مفصلی از این فساد منتشر کرده است و خلاصه اش به نقل از تابناک می شود:

 

«اطلاعات حاکی از این است که گروه کشت و صنعت دبش، برای چای درجه یک هندی ثبت سفارش کرده، اما در عمل چای درجه دو کنیایی (یعنی همانجایی که کشت فراسرزمینی انجام می‌دهد) وارد کرده است، اختلاف قیمت این دو نوع چای چیزی حدود ۱۲ دلار در هر کیلو بوده که در تناژ بالا اعداد سرسام‌آوری نصیب مدیران این گروه شده است. گفته می‌شود که این شرکت با حضور در بازار چای صادراتی ایران همان چای صادراتی را نیز به قیمت ۲ دلار وارد کرده و به قیمت‌های نزدیک به ۱۴ دلار فروخته است.»

 

این موضوع در هم تنیدگی کار و فساد در ایران نیازمند یک مقاله خبری مفصل است این مورد آخر را هم به عنوان سندی بر ادعای ناقص الخلق متولد شدن کارآفرینی در ایران آوردیم و بس. اما ماجرای اتاق ایران!!!

 

آغاز داستان کش دار و تاسف برانگیز اتاق ایران

 

با ادعای ناقص الخلقه متولد شدن اقتصاد نوین ایران و کارآفرینی در ایران؛ به سراغ یک پدیده نادر جهانی می‌روم تا بگویم چقدر کاریکاتور وار است دم از اقتصاد مقاومتی بزنیم و شاهد چنین کشمکش در نظام اقتصادی کشورمان باشیم!؟


28 خرداد 1402 یک خبر تیتر خبرگزاری ها وشبکه های خبری شد: «حسین سلاح ورزی رئیس جدید اتاق ایران در دوره دهم شد.»

 

سلاح ورزی با بیش از 62 درصد آراء از مجموع 426 رای اخذ شده، توانست این کرسی را تصاحب کند اما انتخاب ایشان آغاز ماجرا بود. فقط یک روز بعد از اعلام ریاست سلاح ورزی؛ تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تیتری عجیب علیه سلاح ورزی زد:


«نفوذ براندازان در مهمترین شوراهای عالی کشور/ دستگاه‌های امنیتی و نظارتی منافع ملی را شوخی گرفته‌اند؟»

 

 

آخرین وضعیت پرونده ریاست بر اتاق ایران

شاید انتظار می‌رفت کشمکش ها بر سر ریاست اتاق ایران در 8آبان 1402 ازسوی دبیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق ایران ابلاغ خاتمه یابد. اما انان که به وقایع و رویدادها عمیق تر و بنیادین تر می‌نگردندبه خوبی می‌دانند این تصور صرفا یک تلاش رسانه ای از سوی دولت و خبرگزاری تسنیم بود و البته زمانی نگذشت که همین هم مشخص شد. با  تغییر غیر قانونی اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق از سوی سرپرست و هیئت مدیره فعلی اتاق ایران و بیانیه ایی تهدیدگونه اتاق علیه وزارت صمت مبنی بر عدم امکان برگزاری انتخابات در بهمن میشود حدس زد این داستان به این زودی ها ختم به خیر نمی‌شود و در نهایت مردم و نظام اند که همچنان در ضرر هستند.

 

البته این ضرر بهایی ست که بابت بیرون کردن عامه مردم از اقتصاد و راه دادن برخی به اسامی و عناوین مختلف من جمله کارآفرین، آقازداه، محرم اسرار یا نخبه به اقتصاد می‌دهیم و مادامی که این رویه اصلاح نشود و نقش پذیری همه آحاد ملت از هر طبقه و با هر سلیقه و توان مالی در اقتصاد ملی به خوبی محقق نشود آن اختلاس ها و این آشفتگی ها را در اقتصاد ایران شاهد خواهیم بود.

 

ابلاغیه‌ روز یکشنبه 7 آبان ماه شورای عالی بر برکناری سلاح ورزی از ریاست اتاق ایران و تکلیف این اتاق به برگزاری انتخابات با قید فوریت تاکید شده بود. آخرین اطلاعیه وزارت صمت هم در 10 آبان مبنی بر ابطلال انتخاب صرف سلاح ورزی منتشر شد.

 

اما بخشی از ساکنان اتاق ایران، تیم حامی سلاح ورزی، بخش خصوصی مستکبر ایران یا هر عنوان دیگری که به این جریان اطلاق کنیم وارد فاز تقابل جدی تری شدند. آنقدر جدی که تسنیم اینگونه نوشت:

« در پس تهدید تازه سلاح‌ورزی در خصوص تعیین رئیس جدید اتاق بازرگانی باید منتظر تبدیل اتاق بازرگانی ایران به لانه سیاسی خطرناک برای مقابله با دولت و حاکمیت باشیم، این جریان با این دست‌فرمان بخش خصوصی را نابود می‌کند. حسین سلاح‌ورزی رئیس مخلوع اتاق بازرگانی ایران که برای 5 ماه سمت ریاست پارلمان بخش خصوصی را غصب کرده بود و بایستی در این خصوص در مراجع قضایی پاسخ‌گو باشد، روز گذشته در نطقی تند اعلام کرد که اجازه انتخاب رئیس مطلوب دولت برای اتاق بازرگانی را نخواهد داد »

 

البته اتاق ایران متن کامل سخنان سلاح ورزی را در همان تاریخ منتشر کرد. همانگونه که پیش بینی می‌شد سلاح ورزی به هیچ وجه کوتاه نیامده است و توپ را در زمین دولت انداخته است که حاضرم به پیر و پیغمبر قسم بخورم دولت در جریان انتخابات اتاق مقصر است من دبلسوز و پایبند به قانونم و دولت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نمی‌کند و مباحثی از این دست!

 

هیچ جای متن منتشره و قابل دسترسی در اتاق ایران بوی «لانه سیاسی خطرناک » و صفت های ردیف شده تسنیم را نمی‌دهد.

 

اما باز هم لازم به یادآوری ست آنچه در رسانه ها به منصه ظهور در می‌آید و منتشر می‌شود علاوه بر توپخانه رسانه ای طرفین؛ نوک کوه یخی ست که بخش اعظم آن زیر آب است. متاسفانه یکی از دلایل دلایل عقب افتادگی اقتصاد ایران همین حاشیه و پشت پرده غالب بر متن و در معرض دید عموم اقتصاد ایران است.

 

برای فهم بهتر از آنچه روی می‌دهد سخنان سید حمید حسینی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران و از بنیانگذاران اصلی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی گره گشا ست:

تشکل سازی ها و انفعال شورای نظارت را دو عاملی معرفی کرد که باعث شده نتیجه انتخابات ریاست اتاق بازرگانی توسط حلقه های قدرت تعیین شود...در شرایطی می‌توان انتظار تغییر و تحول در اتاق بازرگانی را داشت که شاهد اصلاحات اساسی باشیم. به عنوان مثال انتخاباتی که اخیرا در کرمان یا بوشهر برگزار شد، روسایی که دو دوره رئیس بودند، بدون اعتنا به آیین نامه مجددا رئیس شدند که در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت اتاق ایران تغییری کند.

 

البته ایشان یک پیش بینی نیز از انچه در انتخابات پیش روی هم است داشته اند:


البته برای جریان فعلی که اکثریت اتاق را تشکیل می‌دهند هیچ کس شبیه رئیس مخلوع فعلی نخواهد شد. به هر حال با توجه به اینکه آقای سلاح ورزی در دوره های قبل هم بوده است، اجازه رسیدگی به اسناد و اتفاقات گذشته را نمی‌دهد و به همین خاطر است که تمام روسای قبلی به ایشان می‌گفتند که مقابل ابطال انتخابات مقاومت کند و رای را نپذیرد.

 

 

صدور ابلاغیه برکناری سلاح ورزی و ادامه ماجرا

 

جهانبخش سنجابی دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته مصوبه شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی از طریق دبیرخانه شورا به انجمن نظارت بر انتخابات ابلاغ شد، گفت: بر همین اساس به‌قید فوریت در روز شنبه هفته جاری جلسه ویژه انجمن نظارت با حضور اعضا برگزار و مقدمات برگزاری مجدد انتخابات مطابق مصوبه شورای‌عالی نظارت فراهم شد.

 

سنجابی افزود: حداکثر تا ابتدای هفته آتی فراخوان شرکت در انتخابات هیئت رئیسه برای اعضای اتاق بازرگانی ارسال خواهد شد، بر این اساس 1 هفته کاری نیز فرایند ثبت‌نام از داوطلبان انجام خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس مصوبه برگزاری انتخابات از زمان پایان ثبت‌نام در فاصله یک‌ماهه فرایند احراز صلاحیت انجام خواهد شد، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود فرایند برگزاری مجدد انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران در یک بازه 45روزه انجام شود

 

 

واکنش اتاق ایران به ابلاغ برکناری سلاح ورزی توسط شورای عالی نظارت بر اتاق ایران

 

اما واکنش اتاق ایران به این اتفاقات صرفا با بازتاب یک مصاحبه خبر با عضو هیات رئیسه انجمن شرکت‌های نمایشگاه‌های بین المللی ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تیتر زنی با عنوان « مداخله دولت در امور اتاق ایران، بازتاب منفی در تجارت خارجی خواهد داشت » محدود شد.

 

البته وبگاه خبری این اتاق با انتشار چند خبر از درخواست ها و مصاحبه ها سعی در ایجاد گفتمان مداخله دولت و حاکمیت در انتخابات بخش خصوصی دارد مواردی همچون:

 

دولت و قوه قضاییه جلوی دخالت‌ در امور داخلی بخش خصوصی را بگیرند.

 

رئیس اتاق سنندج خطاب به رئیس‌جمهوری: به‌عنوان حافظ قانون اساسی، دستور احترام به انتخابات بخش خصوصی را صادر کنید.

 

دولت و قوه قضاییه جلوی دخالت‌ در امور داخلی بخش خصوصی را بگیرند

 

 

 

 

واکاوی کوه یخ زیر آب اتاق ایران

 

 

 

ماجرای رسانه ای و ظاهری رد صلاحیت حسین سلاح ورزی


سلاح ورزی در گرماگرم حوادث سال 1401 و ماجرای مهسا امینی توئیت هایی زده بود که صراحتا خلاف منافع ملی بود که تسنیم مفصل به آن در متن خبر منتشره پرداخته بود و از نهادهای اطلاعاتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پرسیده بود چگونه صلاحیت سلاح ورزی تاییده شده است؟


مثلا همین الان در کوران جنگ غزه و اسرائیل هیچ شهروند اروپایی حق راهپیمایی علیه بمباران و وحشی گری های اسرائیلی ها در اروپا ندارد فرقی نمی‌کند در مهد آزادی فرانسه باشی یا آلمان. در حالی که جنگ؛ جنگ آنها با غزه نیست که بحث منافع ملی مطرح باشد بلکه جنگ غزه و اسرائیل هست اما همان مهدهای تمدن هم ملاحظات خودشان را دارند. حتی منافع اسرائیل را منافع خودشان تلقی می‌کنند حال چطور میشود کسی که علیه منافع ملی خودش علیه سازوکار حاکمیتی خودش اقدام کرده با همان سازوکار به قدرت اقتصاد سیاسی همان حاکمیت منتقدش دست بیابد از پدیده هایی ست که فقط در ایران شاهدش هستید و بس!؟

 

در ادامه قصد دارم به زوایایی از این پدیده بپردازیم که حتی رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی (نور نیوز) به آن نپرداخته است.

 

 

جنگ رسانه ای حول محور کرسی ریاست اتاق ایران


رسانه ها از زمان انتخاب سلاح ورزی به عنوان رئیس اتاق و دقیقا پس از خبر تسنیم؛ به چهار گروه تقسیم شدند و هر یک مشغول رسالت طراحی شده خویش هستند:


1-    رسانه های مخالف سلاح ورزی و معتقد به تخلف در برگزاری انتخابات اتاق ایران : رسانه های دولت از قبیل ایرنا (خبرگزاری دولت)، رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران مثل خبرگزاری های تسنیم و فارس از این دست رسانه ها هستند. رسانه هایی که بی امان به صورت روزانه و حتی ساعتی با پمپاژ خبری سعی می‌کنند فضای میدانی را تغییر بدهند و بدست بگیرند.

 

خبرگزاری تسنیم یکی از پرکارترین توپ خانه ها علیه سلاح ورزی و منصب کسب شده اش بود. تسنیم تقریبا هر اتفاقی که حول سلاح ورزی روی داد را پوشش داد از مصاحبه با مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تیتری با عنوان « تفهیم اتهام سلاح‌ورزی در پرونده فساد ۱۵۰۰میلیارد تومانی اتاق بازرگانی/ حریری: سلاح‌ورزی اتاق را گروگان گرفت » تا « تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل اتاق بازرگانی ایران » و «بیانیه ۵۸ تشکل دانشجویی خواستار عزل سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی شدند » و حتی کنکاشی رسانه ای در تعدد مسئولیت های سلاح ورزی در شرکت های خانوادگی.

 

تسنیم تا از 28 خرداد از زمان اعلام ریاست سلاح ورزی تا تاریخ 8 آبان 1402 که خبر ابلاغیه برکناری سلاح ورزی از ریاست اتاق ایران از سوی دبیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق ایران را منتشر می‌کند در مجموع 46 خبر و به طور متوسط تقریبا هر سه روز یک خبر درباره سلاح ورزی منتشر کرده است.


این رسانه های سعی می‌کنند افکار عمومی را با خود همراه کنند و برکناری سلاح ورزی را به یک مطالبه عمومی چه در بین اعضای اتاق و چه عموم جامعه بدل کنند.


2-    رسانه های موافق سلاح ورزی و معتقد به اجرای مر قانون در برگزاری انتخابات اتاق: رسانه اختصاصی اتاق بازرگانی، رسانه های وابسته به جریان اصلاح طلبان از این دست رسانه ها هستند. رویکرد این گروه بر اساس اصولی همچون «وجود اختلاف بین مردم و حاکمیت»، «فاصله بین جمهوریت بالقوه و بالفعل نظام سیاسی» و «تمامیت خواهی جناح رقیب» و مواردی از این دست استوار است. با نگاهی به بیانیه ها و اظهارات خود سلاح ورزی هم می‌توان به این موضوع پی برد.


3-    رسانه های بی طرفی که مجبور به نشر خبر شدند و فقط نظر مشورتی می‌دهند : رسانه هایی چون تابناک، حتی رسانه ای مثل نور نیوز نزدیک به شورای امنیت ملی در پی طولانی شدن کشمکش ها و بروز و ظهور این جنگ رسانه ای مجبور به موضع گیری شد و در نهایت فقط به این جمله اکتفا کرد:

 


4- در نهایت پوشش خبری این رویداد از سوی رسانه ملی که تقریبا با سه طیف دیگر متفاوت است به دلیل ماهیت خاص این رسانه فراگیر بر می‌گردد. صدا و سیما تا جایی که من در جریان هستم سعی کرد سکوت پیشه کند و هیچ ورود مستقیم یا غیر مستقیمی به این جنگ رسانه ای نداشته باشد.

 

در مهم ترین رویداد اتاق هم که دیدار سلاح ورزی با سفیر جدید عربستان سعودی در تهران بود هم در بخش خبری و هم در خبرگزاری صداوسیما به انعکاس این رویداد با حذف نام سلاح ورزی و اکتفا به عنوان رئیس اتاق ایران کفایت کرد. البته در متن خبر منتشره ازخبرگزاری صداو سیما نام سلاح ورزی در متن خبر آمده است اما در پخش خبر سیما به هیچ عنوان نامی از سلاح ورزی در پوشش این خبر برده نشد.

 

اهمیت اتاق ایران در فضای اقتصادی کشور

 

 

سلاح ورزی عامل انشقاق اتاق جنگ ایران علیه تحریم های اقتصادی

 

موضوع تکیه سلاح ورزی بر مسند ریاست اتاق ایران آن چنان پر اهمیت است که سایه حضورش حتی بر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم افتاد. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا معادل اتاق جنگ امریکایی تحریم ها علیه ایران است. هفت تیر ماه 1402 بود که قوه قضائیه همایشی با عنوان امنیت سرمایه گذاری با دعوت از رئیس اتاق ایران و مسئولان عالی رتبه قضایی، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه و رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا برگزار کرد. دعوتی که به شدت مورد انتقاد تسنیم واقع گرفت. خبرگزاری مهر آرشیوی از تصاویر این همایش منتشر کرد که به وضوح سلاح ورزی پشت تریبون در حال سخنرانی ست و خبرگزاری میزان (خبرگزاری قوه قضائیه ) گویا بعدا خبر همایش را با حذف سخنرانی و عکس سلاح ورزی مجددا مورد ویرایش قرار داده است. البته در آرشیو عکس های میزان از این همایش هم اثری از سلاح ورزی نیست!؟

با فاصله سه روزاز این همایش در ده تیر ماه میزان خبری را روی خبرگزاری اش منتشر می‌کند که از انتشار رسانه ای عکس سلاح ورزی در کنار ریاست قوه قضائیه به شدت انتقاد می‌شود و عکس را مربوط به دهه نود می‌داند. فارس نیز این خبر را بازنشر می‌دهد. به نظر می‌رسد جریان حامی سلاح ورزی که به شگردهای رسانه ای و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی کاملا آشنایی دارند قصد داشتند که دعوت سهل انگارانه از سلاح ورزی در یک همایش سازمانی قوه قضائیه را با این عکس گره بزنند و وانمود کنند که ریاست قوه قضائیه پشت سلاح ورزی ست!؟

 

اما فقط ریاست قوه قضائیه نبود که مورد ظن و گمان حمایت از سلاح ورزی واقع شد. نوبت به قو مقننه و ریاست آن هم رسید تا بدانجا که قالیباف رسما اعلام کرد: حمایتم از سلاح ورزی کذب است/هیات نظارت می‌تواند انتخابات را ابطال کند

 

 

 

اتاق ایران : ملی یا جناحی و خاص!؟
در حالیکه اتاق ایران بایستی اتاق کلیه فعالان حوزه های اقتصادی ایران اعم از صنعتگران،بازرگانان،معدنکاران، کشاورزان، کارفرمایان و حتی کارگران باشد و به معنای تام آن اتاق اقتصاد ملی ایران باشد به نظر می‌رسد این اتاق به یک جناحی یا خاص بدل شده است!؟
پیش تر اشاره کردیم که افراد رای دهنده این این اتاق در انتخاب جناب آقای سلاح ورزی 426 نفر بوده است که ممکن است این افراد خودشان اعضا و هیئت مدیریه اتاق های استانی ایران باشند (چون مطلع نیستم!؟) یعنی محتمل است که سلاح ورزی به صورت غیر مستقیم انتخاب اقشاری باشد که از آنها یاد کردم یعنی منتخب منتخبان آنها است.
اما آیا براستی هیچ شخص صاحب صلاحیت دیگری نبود که جناب آقای سلاح ورزی بر این منصب تکیه زد!؟

 

 

کلید صندوقچه اسرار سلاح ورزی

 

نهادهای اطلاعاتی به نقل از تسنیم به دنبال شناسایی عوامل نفوذ سلاح ورزی در ساختارهای حاکمیت هستند.

 

کاری که پیچیدگی های خیلی خاصی ندارد.

 

با کمی گشت و گذار در خبرها و بررسی صحت و سقم آنها و البته رتبه دهی به اخبار؛ به راحتی می‌توان به کلید صندوقچه اسرار سلاح ورزی و حمایتها از او پی برد:

 

« روابط مان با این کشور احیا شد اما به جای اینکه سفارتخانه شان را در تهران بازگشایی کنند مثل همیشه پول پاشی کردند و یک طبقه از هتل اسپناس پلاس تهران را برای امور کنسولی برای مدت طولانی و نامعلوم اجاره کردند. بله درست حدس زدید منظورم عربستان است.

 

البته رفتار عجیب جناب آقای سفیر و دولت متبوعش عربستان صرفا به همین مورد ختم نشد. بازی الاتحاد و سپاهان به یکباره لغو و ایشان بلافاصله در فرودگاه اصفهان در پی مشایعت بازیکنان الاتحاد مشاهده شد. رایزنی تلفنی امیر عبداللهیان و جناب سفیر هم به نقره داغ کردن سپاهان علاوه بر سه بر هیچ به نفع الاتحاد منتهی شد.

 

حالا جناب سفیر دقیقا یک روز پس از تقدیم استوارنامه اش به رئیس جمهور در یک اقدام غیر قابل پیش بینی شده به خیابان طالقانی به دیدن رئیس اتاق بازرگانی ایران دکتر سلاح ورزی می‌رود!؟

 

 

همین دیدار کلید صندوقچه اسرار سلاح ورزی است. سلاح ورزی یا خودش بایستی به صورت مستقیم از سوی سعودی ها حمایت شود یا جریان متبوع و حامی اش با سعودی ها روابط گرم و صمیمی داشته باشد.

این دیدار سیگنالی به حاکمیت و دولت سیزدهم بود که روابط همسایگی و البته در رآس آنها بهبود روابط با عربستان را سرلوحه کاری خودش کرده است و پیام روشنی برای هم برنامه ریزان و منتقدان دارد:

« ایران و دولت سیزدهم اگر می‌خواهد روابط خوبی با عربستان داشته باشد و اگر می‌خواهد اتاق بازرگانی ایران و عربستان از صفحه و کاغذ و به صحنه اجرایی و عملیاتی و میدان بیاید باید ریاست سلاح ورزی بر اتاق را بپذیرید!؟»


بنظر حقیر هرچه   از حرف و حدیث هایی پیرامون سلاح ورزی تا پیش از این دیدار بود به یک طرف؛ این دیدار به یک طرف!

 

شاید جریان حامی سلاح ورزی تصور می‌کرد که رابطه با عربستان برایمان از نان شب واجب تر است و فرصت و اهرم مناسبی را برای فشار بر دولت پیدا کرده است. اما اگر فقط یک دلیل بر رد صلاحیت صلاح ورزی کفایت کند همین دیدار کافیست و البته حکمی که AFC علیه باشگاه فوتبال سپاهان نماینده ایران داد.

حکم ای اف سی که با عادت همیشگی سعودی ها یعنی پول پاشی و البته پیاده سازی کی سناریوی کاملا حساب شده در جریان تمرینات الاتحاد و تا پیش از حضور در زمین بازی، سپس حضور هواپیما و سفیرعربستان در اصفهان و سپس گفتگوی تلفنی و ... ادامه پیدا کرد در عمل وحدت و منافع ملی و حتی شخصیت ایرانی ها را به بازی گرفت.

در جریان یان بازی سیاسی در عرصه ورزش و در پی صدور حکم AFC ثابت شد که سعودی ها چقدر مشتاق و در پی ضربه زدن به منافع ملی ایران حتی بعد از بهبود روابط با وساطت چین هستند. سعودی ها پس از حمایت گسترده و پول پاشی از امام جماعت مسجد مکی سیستان بلوچستان، حماایت همه جانبه از تلویزیون ایران اینترنشنال، حمایت از آشوب های سال 1401 حالا قصد نفوذ به ساختار اقتصاد ایران از طریق اتاق بازرگانی ایران و دسترسی به اطلاعات سری اقتصاد ایران را داشته اند. اطلاعاتی که چقدر می‌تواند به امنیت ملی ایران ضربه بزند و البته این ضربه هم می‌تواند توسط سعودی ها به صورت مستقیم زده شود یا حتی این اطلاعات به طرف های ثالثی همچون امریکا و اسرائیل تقدیم شود. بنابر آنچه گفته شد برکناری سلاح ورزی نه لازم ؛ بلکه واجب است.

 

چه بسا اگر حکم AFC زودتر ابلاغ می‌شد طرفداران سلاح ورزی اصلا جلسه ملاقات را ترتیب نمی‌دادند.

 

 

 

خبرگزاری ایسنا در تاریخ 8 دی 1393 خبری مبنی برمعرفی اعضای جدید حزب کارگزاران در استان های کرمانشاه و لرستان را منتشر می‌کند و جالب است که بدانید حسین سلاح ورزی سر لیست کارگزاران لرستان قرار دارد.

 

صاحب نظران امور سیاسی و حتی آنهایی که کمی حافظه تاریخی دارند و سخنان محمود احمدی نژاد در مناظره های سال 1388 را به یاد دارند خوب آگاهند که رابطه حزب سازندگی؛ حزب جریان سازندگی ومرحوم هاشمی رفسنجانی با سعودی ها چقدر خوب است. آنقدر خوب که احمدی نژاد از نامه و پیغام و پسغام های مرحوم هاشمی به آل سعود برای سقوط دولت نهم و منتخب مردم گفته بود.

 

دیگر رمزگشایی از سخنان حمایت وار حسین مرعشی از سلاح ورزی و حامیان پشت پرده او سخت نیست. جریان الیگارشی سازندگی که طیفی از مدیران سیاسی و اقتصادی و اصحاب رسانه و بازرگان وابسته به خود را در طی سالیان متمادی همراهی کرده است در پی تصاحب بی چون و چرای اتاق ایران است.

جریانی که بی ضابطه در دل جمهوری اسلامی رشد کرد از امتیازات انحصاری و خاص برخوردار شد و آن چنان در ایران ریشه دوانید که آرمان عدالت در جمهوری اسلامی را به یک موضوع دست چندم بدل کرد.

جریانی که امروز از تمامی حربه ها و ابزارهایش استفاده می‌کند تا افراد کلیدی خود را سمت های مهم نصب کند و در این مسیر از زد و بند و ایجادهیایو و جنجال رسانه ای،سیاسی و حتی اجتماعی و بین المللی ابایی ندارد.

جریانی که جمهوری اسلامی را یکبار قربانی مطامع شخصی و حزبی کرده است از اینکه این بار هم منافع ملی در عرصه داخلی و خارجی را فدای منافع جناحی کند هیچ کوتاهی نخواهد کرد.

 

 

سلاح ورزی

 

 

 


ریشه یابی علت وقوع : نفوذ یا سهل انگاری!؟

 

موضوعی فراتر از اتاق ایران
تعلل وزیر صمت جناب آقای علی آبادی در برکناری سلاح ورزی

امکان انشقاق بین وزرای اقتصادی دولت سیزدهم

ارتباط سلاح ورزی با اقتصاد مقاومتی!؟
جالب است بدانید که به نقل از صفحه مرتبط به ریاست اتاق ایران که هم اینک به عهده ایشان است در یکی از مناصب ایشان آمده:
ستاد پیگیرى اجراى سیاست هاى اقتصاد مقاومتى کشور

علاوه بر لینک این صفحه که موقتا به نام ایشان است، تصویری از همین صفحه در زیر مشاهده می‌کنید:

 

 

 

 

 

در پایان به عنوان یک هموطن به همه حامیان جناب آقای سلاح ورزی توصیه می‌کنم، اگر به فکر منافع ملی نیستید؛ حداقل به فکر آبروی خود باشید. با حمایت از کسی که پرواضح است نه تنها صلاحیت های عمومی ندارد بلکه بواسطه زد و بندهای پشت پرده سیاسیون به مناصب مختلف رسیده است و در مهم ترین مورد آن قصد تکیه بر مسند ریاست اتاق ایران دارد؛ آبروی خود را به خطر نیاندازید.

 

 

اطلاعات تماس -(پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17 و پنجشنبه 9 تا 13 )
شماره همراه: 09333256151
شماره تماس : 66740790 (021)
شماره تماس : 66748939 (021)
کد پستی : 1131643413

امکان دریافت حضوری کالا از فروشگاه فقط با هماهنگی های لازم وجود دارد.
ایمیل: shumiashop@gmail.com